top of page

Satt seg hårete mål

  • Forfatterens bilde: Johan Marius Svingen
    Johan Marius Svingen
  • 4. mai
  • 3 min lesing

Kristian Pettersen fra Målselv debuterer denne sesongen i Racing NM og klasse GT+, og har allerede satt seg et hårete mål om å slå banerekorden på Vålerbanen med det som skal være Norges raskeste banebil.


Kristian Pettersen viste i helgen frem sin Mitsubishi Evo6 som han har planer om å kjørte svært fort med denne sesongen. Foto: Privat

RACING NM: Kristian Pettersen har kjørt mange raske biler gjennom årene, men i år skal han debutere i Racing NM i klasse GT+ med det som betegnes som Norges raskeste bil nemlig hans Mitsubishi Lancer Evolution VI Silhouette. Bilen kom i Pettersens eie forsommeren 2024 og er kanskje mest kjent for å ha den uoffisielle banerekorden på Rudskogen satt under Gatebil Extreme i 2024 hvor Stian Hafsengen kjørte rundt Rudskogen på 1.19.366.

I vinter er bilen gjennomgått en ombygging og den er gjort både lettere, raskere og mer velbalansert enn i fjor. I tillegg er den nå bygd etter regelverket som gjør at den kan stille til start i NM.


- Jeg vil si bilen er totalt ombygd. Vi har flyttet mye vekt og vi har fjernet litt vekt. Nå skal bilen veie rett over 800 KG. Aerodynamikken er bygd helt om, og vi har gjort bilen mer balansert ved å flytte mye vekt bakover i bilen. Vi har fått større bensintank for å kunne kjøre lengre løp, forteller Pettersen som gleder seg til å få prøve bilen for første gang på Vålerbanen.


Hårete mål

Det er ingen tvil om at Pettersen har satt seg et hårete mål nemlig å slå banerekorden til Jan Øivind Ruud på 51.856 allerede på årets sesongåpning i Racing NM.


- Ja, det er et hårete mål, det vet jeg, men hadde det ikke vært helt sykt. Jeg har aldri kjørt på banen hverken i virkeligheten eller på simulator. Det er første gang bilen er på Vålerbanen, men vi er selvfølgelig helt avhengig av været og at bilen går som den skal, forteller 42-ringen.

Bilen er bygd i Sverige hos Wiborg Engineering og årets versjon skal være på over 900 hestekrefter. Under panseret sitter det en 2,1-liters firesylindret turbomotor. Pettersen er ikke i tvil at med en erfaren sjåfør bak rattet burde banerekorden stå for fall, men han skal gjøre et forsøk.


- Vi må ha troen på at jeg kan klare dette, men det er mye som skal klaffe. Jeg har ikke kjørt mye racing og det tar selvfølgelig tid å lære seg en ny bane, men vi skal forsøke, forteller han.

Kristian Pettersen sier han ønsker å kjøre flere NM-runder i baneracing denne sesongen, men at hovedmålet er Gatebil Extreme. Men han utelukker ikke at han kommer til å kjøre første NM-runden på Rudskogen for å bli kjent med bane og bil.


- Vi har ikke lagt opp til alle helgene ennå, men håper det blir et par runder i Racing NM i tillegg til Gatebil Extreme. I tillegg så har jeg et mål til denne sesongen og det er banerekorden opp Lysgårdsbakkene på Lillehammer, forteller han. NM-runden i bakkeløp i Lysgårdsbakken på Lillehammer kjøres 27. og 28. september. Tiden Pettersen jakter der er 57.11 sekunder som er satt av Stian Hermansen EVO 7 Extreme i 2024.


Årets versjon av bilen ble avduket på Stjørdal Motorshow. Foto: Privat

Årets versjon av superbilen ble i helgen avduktet på Stjørdal Motorshow før den allerede til neste helg kjøres ned til Vålerbanen for å være med på fredagens trening før det blir kvalifisering og tre finaler i løpet av åpningshelgen på Vålerbanen.

- Det blir veldig gøy å kjøre bilen i løp. Planen har vært å kjøre mer bilsport, men når denne bilen kom i mitt eie i fjor så skjer det kanskje litt før jeg hadde tenkt, forteller han.

 
 
 

Comments


Norges Bilsport Forbund 
Telefon: 23 05 45 00
Epost: info@bilsport.no

Postadresse:
Postboks 60 Bryn
0611 Oslo

Besøksadresse:

Nils Hansens vei 2067 Oslo

  • Facebook App Icon
  • Twitter App Icon

Kontaktpersoner:

Helen Thorgersen - RACING NM

Send oss gjerne en tilbakemelding:)

Meldingen din er nå sendt!

  © 2025 Racing NM 

bottom of page