top of page
Søk
  • Forfatterens bildeJohan Marius Svingen

Over 40 Historiske biler til start

Selv med en rekordtidlig sesongåpning tidlig i mai, har over 40 historiske racerbiler meldt seg på sesongåpningen i NM.


4. og 5. mai er det duket for fartsfest på Rudskogen Motorsenter i Rakkestad i Østfold, og av de 154 påmeldte bilene er ca 40 av de fra klassen Historisk Racing.


Det blir stor deltagelse i Historisk Racing under helgens NM-åpning på Rudskogen Motorsenter. Over 40 biler er klare i Historisk Racing og de tre klassene som kjører om NM-tittel. Foto: Marius Svingen.

I år deles Historisk Racing opp i tre hovedklasser som alle kjemper om hvert sitt NM-gull. Gundersen Motorsport Historic 72–90 har påmeldt 16 biler, og dette er klassen med de nyeste historiske racerbilene fra perioden 1972 – 1990. Denne klassen er igjen inndelt i to. I den «lille» klassen finner man biler med 2 ventilsteknikk og motorvolum under 2,5 liter, mens man i den «store» klassen finner biler med 4 ventilsteknikk eller motorvolum over 2,5 liter.


NM-vinneren tror på hard konkurranse

Begge klassene slåss om den samme NM-tittelen, og Sigve Christensen demonstrerte i fjor at det er fullt mulig å hevde seg i NM-toppen med en bil fra den lille klassen, selv om det var Tor Magne Tjemsland som tok hjem NM-gullet i fjor med sin Ford escort RS1600. Tjemsland har mål om å forsvare NM-tittelen også i år, men tror det blir tøffere denne sesongen.


Magne Tjemsland vant NM-gullet i Gundersen Motorpsort Historic 72-90 i fjor, og håper å gjøre det samme denne sesongen. Foto: Marius Svingen

- Vi kjører alltid for gull, men konkurransen blir hardere enn noen gang. Jeg tror også det blir hardere kamp fra klasse 10 2v som kjemper om samme gullet, forteller Tjemsland. Tjemsland har tre NM-titler bak seg i racing fra 2016, 2017 og 2018.


Christensen ble nummer tre i NM-sammendraget slått med ni poeng av NM-toer Mathias Havdal også han i en Ford escort 1600RS.


Det er flere nykommere i den lille klassen og brødrene Terje og Kjell i hver sin Opel Kadett GTE skal gjøre opp om hvem som er raskest i familien Nordmark. Rune Rødset har demonstrert at denne biltypen er meget effektiv, så dette blir spennende. I tillegg kommer det en Datsun 240Z til start med førerne Roar Holtlien og Roger Ølstad. Dette er også en spennende biltype som blant annet har fungert godt i Danmark. I tillegg har Marius Thormodsen tatt steget til denne klassen med sin potente BMW 2002. Det er dermed ganske åpent i denne klassen.


I den «store» klassen i dette tidsrommet er det et heftig innslag med hele fem Escort BDG. Her gjør Ola Svendsen et comeback med nybygd drivlinje i sin Escort. Her forventer vi et meget tett oppgjør! En annen spennende doning her er bilen til Bjørn Andreas Viko, nemlig en Porsche 934 Turbo, og man skal heller ikke se bort fra at NM-firer fra i fjor Hans Peter Havdal i sin Porsche 911 Carrera ikke har tenkt seg opp på NM-pallen.


Sterk deltagelse i Gasoline Historic 66-71

Det er også god deltagelse i Gasoline Historic 66-71. Her blir det nok en hard kamp med et stort felt av Minier mot Escort 1300GT. Det var Atle Ramberg som vant NM-gullet i denne klassen i fjor, og han er påmeldt og klar for en ny sesong med sin Ford escort 1300.


Atle Ramberg trakk det lengste strået i Gasoline Historic 66-71 i fjor, og han kjører for å forsvare tittelen i klassen. Foto: Marius Svingen

- Vi skal ha det moro med så mange deltakere som mulig, men håper er selvfølgelig å kjøre fra de, så vi prøver å vinne en ny tittel, sier Ramberg.


Det er også noen nykommere i denne klassen, og det er blant annet Hans Jørgen Kristensen og Erol Kolstadmoen som kommer inn på startlista med hver sin Escort 1300 også de. En annen godbit er NSU 1000 TT hvor Jan Akre stiller med sin bil i tillegg til at Gudbrand Dahl stiller med en nybygd ekvipasje. Vi skulle også hatt med en tredje NSU med Per Jørgensveen bak rattet, men han var uheldig og brakk kragebenet i påska så han kommer ikke til start.


Det var Jan-Hroar Bjørklund som vant klassen for de eldste bilene i fjor med sin Lotus Elan. I år heter klassen IRM Historic -65. Foto: Marius Svingen

Åtte påmeldt i eldste klassen

I IRM Historic -65 er det litt færre påmeldt, men med en så tidlig sesongstart som tidlig i mai vil det komme flere biler i denne klassen utøver sesongen. Åtte biler starter på Rudskogen i helgen, men det er mange godbiter. Tidligere i år demonstrerte Lars Kristian Ekorness og Mads Gjerdrum at de er i Europatoppen i historisk Mini racing. Dette skjedde under Goodwood Members Meeting i april. Denne helgen er det senior, Yngvar Ekornes, som skal vise Mads Gjedrum hvor Mini skapet skal stå. En annen heftig bil i denne klassen er en Ford Falcon Sprint tilhørende Gudmund Gulbrandsen. Så selv om de er få kommer det til å bli gode raingopplevelser.

455 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page