top of page
Søk
  • Forfatterens bildeJohan Marius Svingen

Nye biler og sjåfører i GT+?

Det er vel en måned til Racing NM åpner på Vålerbanen og fortsatt sitter mange på gjerdet, men noen letter på sløret i gromklassen GT+.


KLARE: Både Andreas Vaa og Andre Westbye skal kjøre i GT+ i 2024. FOTO: Marius Svingen

I 2023 stilte seks GT+ biler til start i Racing NM, men det lover til å bli en tøffere duell om NM-gullet i 2024 selv om mange fortsatt holder kortene sine tett til brystet om hva de skal kjøre denne sesongen av Racing NM.  


NM-vinner i GT+ fra 2023, Joakim Ottersen var suveren i fjor og vant klassen suverent med 244 NM-poeng mot Jan Øivind Ruud som ble NM-toer med 177 poeng. Men NM-vinneren fra i fjor Joakim Ottersen sier at de ikke kommer til å forsvare NM-gullet i klassen med sin Opel Vectra DTM.


-             Nei, vi kommer nok ikke til å være med i hele mesterskapet. Vi har ikke helt bestemt oss for hva det blir med kjøring i 2024, men vi kommer ikke til start på sesongåpningen på Vålerbanen. Det er flere ting som må gjøres før vi kan kjøre mer med Opelen igjen. Vi er rett og slett usikrere på om vi skal kjøre noe mer med den, så det blir nok en pauseår for min del eller mulig en gjesteopptreden i løpet av sesongen, forteller Joakim Ottersen. Med denne beskjeden gjør Team Ottersen klart at de ikke kommer til å forsvare sitt NM-gull i GT+


GIR GASS: Jan Øivind Ruud ønsker å revansjere en svak sesong i 2023 med et nytt NM-gull i GT+ i 2024. FOTO: Jørn Pettersen

Ruud igjen?

Med Ottersen trolig ute store deler av sesongen gjør at NM-vinner fra 2022, Jan Øivind Ruud seiler opp som storfavoritt i den gromme NM-klassen. Han var uheldig under fjorårets sesong med sin Stelth B7 og sto med hele fire løp som han ikke startet.  


-             Vi er klare for en ny sesong, og vi har litt å revansjere fra fjortåret. Det kommer flere biler inn i mesterskapet og jeg tror det blir en tøff sesong i 2024. Det er flere som bekrefter at de skal kjøre full sesong, og da må man være med fra start, forteller Jan Øivind Ruud som i år skal kjøre i samme team som Andre Westbye i SSCT i GT+.


NYBYGD: Andrè Westbye skal delta i GT+ med sin spesialbygde Ultima GTR. Bilen har vært igjennom mange oppdateringer og skal nå yte 1200 HK på rundt 1300KG. FOTO: Marius Svingen

André Westbye deltok tidligere i NM-klassen, GT1 med sin spesialbygde Ultima GTR, men bilen brant delvis opp på Rudskogen i 2022, etter at motoren raste og oljen tok fyr. Når bilen likevel måtte bygges opp på nytt, så valgte teamet å oppgradere også denne bilen til GT+ klassen.


-             Det blir veldig spennende for oss å delta i GT+. Vi har gjort en rekke vesentlige oppgraderinger, som blant annet en helt ny aero-pakke, ny race-bygget kompressormatet V8 motor. Vi har fått tracktionkontroll, og mye mer. Bilen veier med fører kun 1280 kilo, og effekten blir stipulert til cirka 1200 hestekrefter på bakhjulene. Så den skal absolutt være en konkurransedyktig bil, forteller Westbye som forteller at bilen enda ikke er 100%  klar, og det spøker litt for NM-starten på Vålerbanen.


-             Vi jobber selvfølgelig med å rekke sesongåpningen og skal gjøre det vi kan for å kjøre så mange løp som mulig. Konseptet vi kommer med er helt nytt, og ikke utprøvd tidligere. Det sier seg selv at denne sesongen uansett blir et år hvor vi må utvikle dette konseptet før vi kan kjempe helt i toppen, tror Westbye.


FAMILIEBIL: Det er ikke mye som minner om en familiebil i Porsche 997 GT2 til familien Vaa, men i 2024 skal Andreas Vaa dele bilen med sønnene sine. FOTO: Marius Svingen

Deler bil med sønnene

NM-treer i 2023, Andreas Vaa kjørte tre NM-runder i 2023 og tok tredjeplassen i mesterskapet. I år har teamet fra Notodden planer om å kjøre full NM-sesong og senior Vaa har planer om å dele bilen med sønnene Andreas og Olav. Det er teamet som blir norgesmester i GT+, så tre førere kan dele bilen og fortsatt kjempe om NM-medaljene.


-             Ja, vi har planer om å delta i hele mesterskapet i GT+ og vi kommer til å kjøre litt alle sammen. Vi skal i tillegg delta i Norgescupen i Formula Basic med to biler, forteller Andreas Vaa som ikke helt vet hvordan fordelingen i GT+ med Porsche 997 GT2 RSR blir mellom teamet sjåfører.


-             Det får vi ta litt underveis, men mulig en kjører kvalifisering og noen kjører finale. Nå blir GT+ kjøring uansett noe nytt for Olav og Andreas, forteller pappa Vaa som forteller at de allerede denne helgen har startet sesongen på Motorsenter Norway i Sokndal. Team Vaa forteller også at de kommer til å delta på Gatebil Extreme og muligens har de også planer om å delta i årets Drifting NM, så det blir en travel sesong for familien fra Notodden.



FORSVARE GULLET: Ronny Vik som kommer til start i GT+ med en ny Chevrolet Corrvette Callaway C7 GT3-R har lyst til å forsvare NM-gullet fra 2023 i ny klasse. FOTO: VIK RACING

NM-vinner fra GT1

En som har svært lyst til å kjempe om et nytt NM-gull er Ronny Vik som kommer til start i GT+ med en ny Chevrolet Corrvette Callaway C7 GT3-R. Han var overlegen i GT1 i fjor og ble Norgesmester i klassen. Nå håper han å kunne bli norsk mester også i den heftigste NM-klassen.


-             Målet er selvfølgelig å forvare gullet, men i år i GT+. Det å vinne NM-gullet i 2023 var selvfølgelig veldig morsomt, det er det vi jobber for hele tiden. Vi har vært litt uheldige og hatt litt krøll enn vi ønsker tidligere, og da er det vanskelig å oppnå de NM-poengene som trengs. Vi har alltid vært med i toppen når alt fungerer, så sesongen 2023 viste akkurat det, forteller fjorårets Norgesmester i GT1.  


Kan du fortelle litt om bilen som kommer til start i GT+?

-             Vi holder oss fortsatt til Callaway Corvettene. Den nye bilen er en 2018 Callaway C7 GT3-R. Det er chassi 006 som er en av totalt sju biler som er produsert. Motoren har en ytelse på cirka 700hk og består av en 6,2L V8 sugemotor. Bilen veier cirka 1250kg og vi har et fullcarbonchassi. I løpet av vinteren har vi hatt full gjennomgang av bilen så vi håper den skal være konkurransedyktig i feltet, sier Ronny Vik.


RYKER: Det blir trolig ikke Racing NM for Kai Roger Bakken i 2024. FOTO: Marius Svingen

Bakken ikke til NM

Kai Roger Bakken med sin Lotus Esprit tok fjerdeplassen i GT+ i fjor. Han bekrefter at han trolig ikke kommer til start i Racing NM i 2024.


-             Det blir nok et rolig år for meg i NM. Mulig vi kjører noen runder i Gatebil med Lotusen, men ingenting er foreløpig bestemt, forteller Bakken.


KJØRER: Frode Jørgensen har planer om å kjøre Racing NM i GT+ og er klar med sin Audi på sesongåpningen på Vålerbanen. FOTO: Marius Svingen

Frode Jørgensen med sin Audi Quattro stilte til NM-start i NM-åpningen i 2023 på Vålerbanen, og han har planer om å kjøre mer i GT+ i 2024 med sin flotte Quattro. Han bekrefter at de er klare for sesongåpningen på Vålerbanen i begynnelsen av mai.


-             Vi har lyst til å kjøre mer i 2024, selv om verken bil eller fører kan kjempe helt i toppen, sier Jørgensen på telefon.


I fjor var det også et comeback fra Johannes Øie under NM-runden på Motorcenter Norway i Sokndal. Da hadde Øie hatt en pause fra racing på nesten ti år, om dette ga mersmak og om det blir mer GT+ i 2024 svarer Øie.

-             Vi har ingen planer om å kjøre GT+ i 2024, sier Øie. 


En annen som muligens kommer til å gjøre et comeback i GT+ klassen i 2024 er Kjetil Finne som håper å kunne kjøre noen runder med sin Prosport3000 i GT+.


-             Det er ikke umulig at vi stiller til start i Racing NM i GT+ klassen utover i sesongen. Vi har planer om å kjøre bilen under Norges Råeste bakkeløp på Bardufoss i juli og etter denne datoen er det ikke umulig at vi også kjører noen runder i GT+ om bilen fungerer, forteller Finne. En annen som også sitter litt på gjerdet er Vidar Frogner som forteller at hans Porsche 993 Evo GT2 står i deler, men at planen er å bygge denne opp i løpet av mai, og han utelukker ikke at det kanskje kan bli et gjesteinnhopp i klassen i løpet av året, men at det ikke blir full NM-sesong. Vidar Frogner vant NM i GT+ i 2021, men har siden kun kjørt noen utvalgte NM-runder.

1 017 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Comments


bottom of page