Det er gått over 45 år siden Roar A. Bergerud la hjelmen på hylla i 1973 og til han mottok en ny pokal i Racing NM i 2018.
Vi tar et forbehold, men det er nok ikke mange som kommer tilbake i sporten 45 år etter at de bestemte seg for å legge opp, og enda færre som i tillegg drar med seg en pokal etter comebacket som pensjonist. Det har Roar A. Bergerud fra NMK Aurskog Høland klart, og denne helgen fikk Roar A. Bergerud med seg to nye tredjeplasser fra NM-rundene på Rudskogen.
Bestemte seg som pensjonist
- Sesongen i GT5 har gått over all forventing. Det er for et par år siden jeg begynte å lukte litt på å gjøre et comeback. Jeg prøvde litt biler i Norge og Sverige, også ble det GT5. Er man bitt av denne basillen så er man solgt, sier Roar A. Bergerud.
Bergerud er født og oppvokst på Bjørkelangen, og var med i starten av NMK-klubben i Aurskog Høland. Senere i år har klubben 50 år jubileum og der er Bergerud selvfølgelig klar for feiring med gamle og unge i klubben.
Hektet som 10-åring
Roar A. Bergerud ble «solgt» til motorsport allerede som tiåring etter at far Alf Bergerud kjøpte seg en legendarisk Ford Anglia av Odd Moseby. Alf lot 10 år gamle Roar A. få «låne» den nye bilen, og da solgt til motorsporten. Roar A. forteller at Odd Moseby eller «Oddemann» var et stort forbilde for han. Det hang bilder av Moseby på gutterommet til Bergerud, og han har alt å takk Odd og kona Eva.
- Jeg fikk kjøre litt ulovlig på et avsperret område hjemme på gården. Men det var først når jeg fikk sertifikat, og kjøpte min første bil av Oddemann samme dag som jeg hadde bursdag det startet skikkelig med bilsport, forteller Roar A. Bergerud.
Det ble flere biler etter hvert, og den mest kjente i nærmiljet på Bjørkelangen var nok den røde fare på skog og land som ble sagt på folkemunne. En rød Fiat 850 Spesial som Bergerud brukte som pendlebil til jobb i Oslo, og som han kjørte PO-løp, IS-baneløp på vinteren, og i bane og bakkeløp fra sommeren 1969 og noen år. Med denne bilen stilte Roar A. Bergerud opp i lokalavisa Indre Akershus Blad og det ente på taket etter at Roar ble bedt om å gi mer gass av fotografen.
Så ble det byttet ut til litt mer «profft» opplegg. Det vil si innkjøp av en annen Fiat 850 sport coupe. Denne ble kjørt i alle typer løp, og ble brukt frem hjelmen ble lagt på hylla i 1973.
Hva er grunnen til at det ble comeback nå?
- Har man racing i blodet, så forsvinner det aldri. Comeback etter 45 år tror jeg ikke det mange som har gjort. Jeg har fylt 67, men alder er bare ett tall, og innvendig er jeg livat og klar i hodet for både det ene og andre, smiler pensjonisten.
Roar Bergerud har hatt et aktivt liv, og har hele tiden vært interessert i sport. Han har tre kretsmesterskap i fotball, og har deltatt i landsfinale i svømming. Han har gått skolemesterskap på skøyter, og spilt tennis. Han har drevet med pistolskytter, og vært aktiv golfer. Han har også eid travhest, men aldri vært kusk. I tillegg er han en aktiv pokerspiller hvor han deltar på turneringer i inn og utland. Han ble blant annet nummer fem i NM Texas Holdem tidligere i vinter.
- Jeg har mange jern i ilden, og er aktiv i mange miljøer, synes det er veldig moro med kappkjøring, og være i miljøet, sier han.
Du har tenkt å fortsette racingkarrieren?
- Jeg liker med veldig godt i GT5. Det er et fint miljø, men flotte mennesker. Jeg skal kjøre nestesesong, og ingen planer om å legge hjelmen på hylla igjen, sier han.
Hva husker du best fra motorsportkarrieren?
- Det må være fra 1971 hjemme på Bjørkelangsjøen Isracet med over 10.000 tilskuere og TV-sending på NRK, men kjøremessig må jeg nok trekke frem når jeg prøvde Formula Renault 2.0 på Karlskoga.
Roar A. har drevet med mye forskjellig. Han grunnla også Norwegian Supporters Club i 1980.
Comments