top of page
Søk
Forfatterens bildeJohan Marius Svingen

Klesselgeren som bygger bil

Per Støldal fra NMK Sandefjord omtaler seg selv som den eneste klesselgeren som liker å være møkkete på fingrene.


Per Støldal har brukt oppimot 1500 timer på sin nybygde Audi TT 2018-modell. Alle foto: Marius Svingen

Per Støldal har det siste året brukt like mange timer i garasjen som i klesbutikkene han driver i Sandefjord og Larvik. Nesten 1500 timer har det tatt å bygge den helt nye Audi TT RS 2018 modellen han kjører i GT3, og jammen har det blitt et smykke av en bil.


- Jeg merker jeg er sliten nå, det har tatt skikkelig lang tid å bygge bilen. Jeg har vært i garasjen fra jeg er ferdig på jobb, og til jeg skal legge med, forteller han, og legger til.


Per Støldal fra NMK Sandefjord kjørte meget sterkt under dagens GT3-løp og ble nummer to bak Olav Rygge.

- Det finnes nesten ikke motorsportdeler til bilen ettersom den er helt ny, så det aller meste har vi måttet lage selv for hånd, forteller Støldal i depoet under årets andre NM-runde i baneracing.


Når det tar 65 timer bare å lage karbonformene til innerdørene til hans racerbil så går timene fort. Nå er det kun finjusteringer igjen før bilen er optimal.


- Jeg håper vi skal kjøre oss inn skikkelig inn i løpet av sesongen, og mot slutten av sesongen kan være med å kjempe helt fremme, forteller han. I 30 år har han drevet klesbutikken Per`s Garage, men det er først i voksen alder han begynte med racing, men interessen for motor kom tidligere.


- Jeg har alltid vært opptatt av aerodynamikk og hvordan bilen skal gå fortere uten nødvendigvis mer motorkraft, forteller han. Når han var 19 år bygde han vinger til rallycrossbiler som blant annet Martin Schanke hadde på sin Ford Escort MK2.


Per Støldal driver klesbuttikkene Per`s Garage i Sandefjord og Larvik. Det har han gjort i 30 år.

Interesse fra ungdommen

- Jeg har helt siden jeg var ung hatt interesse av motorsport. Jeg var mye med min fetter Svein Tore Holtan rundt på rallycross og isbaneløp, men selv kjørte jeg mitt første løp i Racing i 2011, forteller han. Siden har han vært en profilert skikkelse i racingmiljøet. Han har blitt Norsk mester fire ganger i GT4 fra 2014 – 2017. I år er målsettingen å finne seg til rette i den nybygde Audi`en og kanskje få metall rundt halsen i slutten av sesongen.


- Vi fikk en god start på Våler, og fikk blant annet med oss en førsteplass da to av konkurrentene kjørte av banen, men dette handler om å komme til mål også, så vi er jo i rute, så får vi se hvordan det går her i løpet av helgen, smiler han.


Per har med seg flere store sponsorer i blant annet Tag Heuer og Audi som har gjort at han kan satse i motorsporten, men allerede nå har Sandefjord-mannen satt en punktum for karrieren etter neste sesong.


- Alt har en ende og jeg har sagt at vi skal satse i NM ut 2019-sesongen. Etter det tror jeg ikke det blir noe mer kjøring i alle fall ikke så seriøs satsing som nå. Dette krever utrolig mye logistikk og planlegging. Det er jo rene Circus Merano som gir seg ut på tur, ler han.


I dagens finale kjørte Per Støldal inn til en meget sterk andreplass. Vant klassen gjorde Olav Rygge i sin Audi TT RS fulgt av klesselgeren fra Sandefjord. Tredjeplassen i GT3 gikk til Richard Green. GT2 ble vunnet av Dagfinn Larsen som var eneste bil i klassen over mål.

591 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Comments


bottom of page