Teamet rundt Jan Øivind Ruud, Team RR har brukt utallige timer de siste månedene på å bygge en helt ny racerbil av hans over 20 år gamle Stealth B7.

- Før sto det Made in England på bilen, men etter alt arbeidet vi har gjort på bilen kan vi nok stemple Made in Rælingen, spøker en spent Jan Øivind Ruud før NM-åpningen på Vålerbanen. Han innrømmer at arbeidet de har lagt ned siden målgang i Racing NM i høst og frem til nå er noe av det mest intense han har vært med om som motorsportutøver.

- Jeg har vært med på mye siden jeg begynte med motorsport og rally i 1997, men det vi har gjort de siste seks månedene er så intenst at jeg tror ikke jeg hadde gjort det en gang til. Men når man har med seg en så flott gjeng som strekker stikken så langt for å få det til, så er det verdt det, sier han.
Jan Øivind Ruud tror de har brukt rundt 2500 timer på bilen og de siste ukene har flere av gutta i Team RR har sovet på utsiden av verkstedet i Rælingen i racingbussen for så å stå opp tidlig for å skru til langt på natt.

- Dette byggeprosjektet skulle nok vanligvis tatt to år, men vi har gjort dette på seks måneder så vi er alle utmattet og veldig slitne, men klare for sesongen. Vi får prøvd bilen på fredag formiddag så det ser vi frem til, sier han.
Men hva har dere gjort med bilen på all tiden dere har brukt?
- Hva er det vi ikke har gjort? Hele bilen har vært i biter, justert og byttet ut og satt sammen igjen. Vi har rett og slett bygd om hele bilen fra å være en 20 år gammel hjemmesnekret bil sveiset og bygget på et jordgulv i England, til å bygge en helt ny moderne racerbil med dagens standard. Det har vært en ellevill jobb, som få ser for seg omfanget av, sier Jan Øivind Ruud, og sammenlikner det med at hobbyen har blitt heltidsjobben din.
Hva er den største forskjellen på bilen fra i høst og nå?
- Det er veldig mye. Vi har jobbet mye med det mekaniske grepet i bilen med god hjelp fra Jonathan Edwards i JEMS Race Enginering. Bilen har vært i simulator i England hvor de har funnet ut hva vi kan gjøre for å få mer fart ut av bilen og spesielt i svingene. Den aller største forskjellen er nok kjørefølelsen i bilen. Nå skal det være en lettkjørt racerbil som skal være lettere å kontrollere samtidig som det går fortere. Vi har endret litt på giringen som gjør at vi blir mer startraske, men mister litt toppfart, men det trenger vi ikke på banene i Norge. Vi har også mål om å klare å holde 6 til 10 kilometer i timen høyere hastighet i svingene noe som helt klart vil gjøre at rundetidene vil gå ned, sier en spent Jan Øivind Ruud som ikke legger skjul på hva som er målsettingen.
- Vi skal selvfølgelig ikke være kjepphøye og vi kommer til Vålerbanen med senkede skulder og veldig lite erfaring med bilen, men på sikt har vi jo ikke brukt så mye penger for å ligge bakerst. Målet er å senke rundetidene både på Vålerbanen, Rudskogen og i Sokndal, og ikke minst kjempe om NM-tittelen. Men det skal kjøre først og vi skal ha det moro, sier han. Han passer også på å takke hele teamet, samarbeidspartnere, sponsorer og alle som har bidratt til at de nå kommer med en helt ny racerbil til sesongåpningen, men han er ydmyk over at konkurrentene også har tenkt til å kjøre fort.
- Det er veldig mange som også ønsker å vinne så Vidar Frogner er absolutt en utfordrer, men litt usikker på om han skal forvare NM-gullet med å kjøre alle rundene. Kai Roger Bakken er også rask og det er moro at Ottersen er tilbake på startstreken. Jeg gleder meg veldig, men akkurat nå er jeg litt tom, men vi skal være klare og giret når vi er på startstreken, sier han.
Har dere alt i rute til NM-åpningen?
- Det mangler fortsatt noe på bilen så vi blir absolutt ikke arbeidsledig de siste timene før løpet heller. Vi mangler fortsatt noe, men motoren starter og går. Vi skal ordne noe elektronikk og få på plass de siste delene, så skal vi rekke åpningen med en nødskrik, forteller han.
Comentários