Søk
  • Johan Marius Svingen

Kan unggutta overta tronen?

GT3 klassen har de siste årene vært preget av rutinen til Olav Rygge og Per Støldal, men nå har begge lagt hjelmen på hylla, og klassen er svært åpen. Kan unggutta ta over tronen?


De siste årene har GT3 klassen vært preget av rutinerte Olav Rygge som har tatt NM-gullet de siste sesongene, men i fjor bestemte Rygge at nok er nok og la hjelmen på hylla.

- På tide at unggutta tar over, sa han i fjor.


Alf Marius Loe Sandberg var kun tre poeng unna NM-gullet i GT3 i fjor, og har ambisjoner om å ta steget helt opp i 2021. Olav Rygge i midten og Per Støldal til høyre har lagt hjelmen på hylla. Foto: Marius Svingen

Denne sesongen er klassen mer åpen enn noen gang, og det er ventet en spennende duell mellom flere unge førere. Alf Marius Loe Sandberg som kun var tre poeng unna NM-gullet i GT3 i 2020 og nykommeren i klassen Marius Solli Poulsen som var svært rask i fjorårets GT5 . Alf Marius Loe Sandberg har gjort noen småting med bilen, som teamet mener gjør de ennå raskere denne sesongen.


- Vi mener endringene vil gjøre bilen enda raskere og mer stabil, men vil ikke gå nærmere inn på hva det gjelder, forteller en litt hemmelighetsfull Sandberg før sesongstarten. Det gjelder å holde kortene tett til brystet, men målsettingen foran årets sesong er krystallklar.


- Målsettingen for året er så klart å bli norgesmester. Vi var så nærme i 2020 som gjør at det er litt ekstra som står på spill i år. Så det skal kjøres fort. Årets sesong tror jeg blir spennende, går litt rykter om at det er flere som kommer til klassen noe som er veldig bra, forteller Loe Sandberg.


Marius Solli Poulsen kjørte GT5 i fjor, men har kjøpt ny bil og skal jakte pokaler i GT3-klassen i 2021. Foto: Marius Svingen

En av de han sikter til er navnebror Marius Solli Poulsen fra Holmestrand som tar steget opp fra GT5-klassen. Der hadde Solli Poulsen en formidabel seiersrekke med 10 strake NM-seiere før det buttet på slutten og Poulsen innkasserte bronsemedaljen i klassen.


Før årets sesong i GT3 toner Marius Solli Poulsen ned forventningspresset og mener denne sesongen mest blir en læresesong. De fortsetter med BMW og har overtatt gamlebilen til Inge Guldbrandsen en BMW M3 E36. Det betyr mer krefter og raskere rundetider.


- Jeg gleder meg noe helt sykt til sesongstart. Vår målsetting er selvfølgelig å gjøre det best mulig, men det er mye nytt. Det er mye som skal læres, men vi får se hvordan det tar i vei, forteller han.


En annen unggutt som det må forventes også er helt i toppen er Oliver Andersen i sin BMW 323I E36. Selv om teamet fra Østfold hadde store problemer i 2020 har de ambisjoner om å være med i toppen av klassen.


Oliver Andersen er klar for en ny sesong i GT3 og har mål om å kjempe om NM-gullet. Foto: Marius Svingen

- Vi har bygd opp bilen etter brannen i fjor, og nå blir det igjen full satsing i NM. Vi har mål om gull i klassen, forteller Andersen.


Dette viser at ungguttene har ambisjoner om å overta tronen i GT3, men det er mange med litt mer erfaring som også ønsker å kjempe i toppen i GT3. Fjorårets norgesmester i GT4, Ivar Olafsen har ambisjoner i klassen, og i tillegg må også Porsche-førerne Frode Kvernrød og Svein Tore Sæter også regnes med i tetstriden i klassen etter at de kjørte svært raskt i fjorårets mesterskap med en fjerde og en femteplass i NM. Det kan også være flere førere som melder seg på i klassen før sesongen som har skumle hensikter.


556 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle