top of page
Søk
Forfatterens bildeJohan Marius Svingen

- Jeg kan veldig lite om bil


Carl Fredrik Hersoug kan lite om bil, men leder likevel den største NM-klassen i GT5 når høstsesongen ruller videre med ny runde på Rudskogen.


Carl Fredrik Hersoug sier han kan lite om bil, men at han kan kjøre bil er det liten tvil om. Nå leder han NM i GT5 og håper det kan holde helt inn. Foto: Marius Svingen

Fører i Team Neon Cruiser, Carl Fredrik Hersoug er helt åpen med at han trolig er den racerføreren i Norge som kanskje kan minst om nettopp bil, men det hindrer han ikke fra å kjøre fort med sin Crysler Neon i den største NM-klassen, GT5. Så langt har 58 førere tatt NM-poeng i klassen som kanskje blir sett på som den vanskeligste å vinne, og helt på toppen med sine 258 poeng finner vi Hersoug som sålangt har hatt en fantastisk sesongåpning.


- Det er utrolig kult å lede NM. Jeg har hele livet vært langt over middels opptatt av ulike norgesmesterskap, og har selvfølgelig hatt en drøm om suksess. Å tro på drømmen har dog sittet langt inne, forteller NM-lederen.



På et vinnerlag

Noe av suksessen startet da han forente krefter med en viss bilbygger, Hans Liheim i Team Neon Cruiser i fjor. Som også har gjort suksess i klassen med Herbjørn Haug som har vunnet GT5 klassen de to siste sesongene.

- Jeg opplevde da at vi hadde noe på gang, og i optimistiske øyeblikk begynte jeg å føle et håp. I grunn har jeg i mange år lurt på om jeg egentlig hadde det som skulle til for å kjøre fort, og nå føler jeg endelig at jeg har fått til svar at "ja, det har jeg". Det i seg selv er en kul ting jeg kommer til å ta med meg videre, uansett hvordan sesongen skulle ende, sier han.


Men selv om Hersoug tror han er den føreren i NM som kanskje kan nettopp minst om bil og motor har han klart det kunststykke i 2021 og lede to ulike norgesmesterskap i bilsport. Tidligere i år ledet han NM i Simracing og nå leder han NM i baneracing. Hersoug ble til slutt nummer to i Simracing NM, men nå øyner han mulighet til å kapre edelt metall også i Racingklassen.


- Fokuset blir rett og slett å kjøre så bra vi kan med den redskapen vi har. Vi må unngå mekaniske problemer. Det er lite som ødelegger mer enn et brutt løp. I og med at klassen er så stor, så kan ett mislykket løp plutselig ødelegge 2 eller 3 løp. Styrken vår i år har vært jevnt gode resultater hele veien, så vi krysser fingre for at det fortsetter, forteller han.


Hva tror du om muligheten for NM-gull i GT5?


- Jeg føler det er fryktelig vanskelig å spå hvordan resten av sesongen blir. Men det jeg har sett, er at flere av våre konkurrenter har fått fart på bilene sine, og i tillegg kjører veldig bra. Det betyr at vi må gjøre vårt ytterste for å fortsette å hevde oss. Vi er realister, og har beina godt plantet på jorda, men når vi ligger så godt an som vi gjør, så må vi jo gi alt!


Og han legger også til at dette hadde han ikke klart uten kompetansen til teamet.

- Jeg vil også benytte anledningen til å skryte av Hans - uten hans pågangsmot i garasjen og i depotet ville vi aldri vært i den posisjonen vi er i nå! Jeg er i bunn og grunn bare en fører, og er avhengig av at noen andre klarer å bygge og klargjøre bil. Jeg skjønner jo da at det er en luksus å få lov til å sette seg i en bil som er i stand til å kjempe om pokalene.



Jevnt i klassen

Det er svært mange som har lyst på NM-gullet i GT5 denne sesongen, og Carl Fredrik Hersoug i Chrysler Neon blir jaget hardt av fire BMWer som ligger på de neste plassene. Nærmest Hersoug er Hans Petter Emilsen. Han er 14 poeng bak Carl Fredrik og rett bak han igjen ligger Christian Wilberg Nilsen under 10 poeng bak Emilsen. Ytterligere 10 poeng bak han igjen jager Anders V. Essen så her kommer det til å bli skikkelig kamp inn til døra.




498 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Comments


bottom of page