top of page
Søk
  • Forfatterens bildeJohan Marius Svingen

Hva skal de kjøre i 2020?

Vi har tatt en liten prat med alle NM-vinnerne i GT-klassene fra 2019, om hvordan racing-sesongen 2020-sesongen vil bli.



I september sto fire fornøyde NM-vinnere i GT-klassene utenfor kafeteltet på Rudskogen Motorsenter med hver sin laurbærkrans og en ny NM-tittel i GT. Siden den gang har det gått noen måneder, og årets sesong står på trappene.


Hvilke planer har de for sesongen 2020?

Olav Rygge vant NM-gull i GT3 i 2019, og ble også vinner av TAG Heuer GT-masters. Foto: Marius Svingen

NM-vinner i GT3 fra 2019, Olav Rygge fortsetter i samme klasse og med samme bil. Selv tror han det blir vanskeligere å forsvaret NM-gullet i 2020.

- Her blir det full gass i 2020, så sant alt går etter planen. Det blir ingen store endringer for oss. Vi fortsetter med samme bil og i samme klasse. Målet er å kjøre for NM-gullet også i år, men med nytt reglement kan det bli tøffere. Nå er det flere biler som klasser inn i vår klasse. Blant annet Porsche 997 med litt vekt-tillegg. Vi har også blitt lovet at GT3 får egne heat, så med flere biler blir det en spennende sesong, forteller Rygge, og legger til.

- Jeg håper på mange tette fighter, men i disse korona tider må vi vel holde god avstand, og kjøre på ideal tid, smiler han.

En annen som har lyst til å forsvare NM-tittelen sin er GT-5 vinner, Herbjørn Haug, men i disse koronatider sier han det ikke er så lett å ha fokus på bilkjøring.

- Etter forholdene så er det bra, men situasjonen i samfunnet og arbeidsplasser har mer fokus i disse dager enn bilkjøring. Men når dette normaliserer seg så er planen at vi i alle fall skal kjøre Racing NM. Vi har planer om rallycross og bakkeløp også, men det er nesten ikke mulig å finne sponsorer i slik det er nå. Sånn sett så er nok Racing NM i GT5 det sikreste at vi kjører for det kan man kjøre selv på en vanlig lønn. Vi har også gjort noen oppdateringer på GT5-bilen som bør gjøre oss vesentlig raskere. Vi satser på at ting normaliserer seg etter hvert, sier Herbjørn Haug.



Fredrik Sørlie vant NM-klasse 1 for GT+ og GT1 i fjor med en Lamborghini Huracan for Zyrus Engineering i fjor. Foran årets sesong er han foreløpig usikker på om det blir Racing NM.

- Jeg vet egentlig ikke så mye ennå. Kommer helt an på hva som skjer fremover med LP1200-prosjektet. Vi skulle egentlig testet i England nå. Det blir nok uansett ikke full NM-satsing på meg, men kanskje noen innhopp i Extreme/GT+ får vi håpe på, sier Sørlie.


Vinneren av fjorårets GT4, Tom Heitmann er også usikker. Han har lagt sin Audi A5 TDi ut for salg, og tror 2020 blir et pauseår for han.

- Det er veldig usikre tider, så vi har ikke bestemt noen ting foreløpig. Vi kan med sikkerhet si at vi ikke kommer til å kjøre GT4 på grunn av noen regelendringer som gjør at vi måtte bruke mye penger på å tilpasse bilen. Derfor er den lagt ut for salg. Jeg hadde planer om GT3, men det er også usikkert på grunn av viruset, så det prosjektet utgår nok i år. Derfor kan det nok se ut som vi må ta et rolig år i Racing, men hvis ting normaliserer seg fort har jeg selvfølgelig veldig lyst til å kjøre i Norges triveligste serie, sier NM-vinneren fra 2019 i GT4.

533 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page