top of page
Søk
  • Forfatterens bildeJohan Marius Svingen

Glade NM-vinnere!

NM-medaljer i flere baneracing-klasser ble utdelt på Vålerbanen denne helgen.

Under helgens NM-finaler i baneracing på Vålerbanen var det nok av smil fra glade NM-vinnere.


- Helt magisk, slik beskriver Alf Marius Loe Sandberg sitt andre NM-gull i Seven Racing. Foto: Marius Svingen

Alf Marius Loe Sandberg kunne feire på toppen av sin Seven Racing-bil etter at han sikret seg NM-gullet med fem poengs margin til Dennis Moen i en klasse som har vært veldig spennende denne sesongen. Moen vant begge løpene på Vålerbanen, men klarte ikke ta igjen Alf Marius Loe Sandberg som dermed sikret seg sitt tredje NM-gull.


- Dette NM-gullet er det som smaker best hittil. Rett og slett helt magisk. Dette måtte vi virkelig jobbe for å få. Rett og slett bare en deilig følelse som ikke kan beskrives, fortalte Loe Sandberg. Dette er Sandbergs andre NM-gull i Seven Racing. I fjor fikk han også NM-gullet i GT4.



NM-gullet til Historisk Racing sine klasser gikk til fra venstre Frode Alhaug i IRM Historic -65, Atle Ramberg i Gasolin Historic 66-71 og Tor Magne Tjemsland i Gundersen Motorsport 72-90. Foto: Marius Svingen

Historiske NM-vinnere

I Historisk Racing var det tre veteraner som innkasserte NM-gullene i de tre NM-klassene for de eldste racerbilene. I Gundersen Motorsport Historic 72-90 var det ikke uventet Tor Magne Tjemsland som tok NM-gullet.


- Vi har hatt en prikkfri sesong, og alt har gått over all forventing, forteller Tjemsland, som sier at hans Ford Escort har levert løp etter løp. Nå skal Escorten legges ut for salg for Tjemsland har planer om å bygge ny bil i vinter.


- Planen for neste sesong er å komme med nybygd BMW E30 gruppe A i klasse J. Håper det kommer mange deltakere i denne klassen neste år, forteller han.


Atle Ramberg på vei mot NM-gull i sin Ford Escort.

I klassen Gasolin Historic 66 -71 var det NM-grossist Atle Ramberg som med sin Ford Escort kunne sikre seg et nytt NM-gull. Riktignok var det spenning til siste finale i denne klassen.

- Sesongen har vært litt opp og ned. Noe stang ut, men med marginene på min side, noe to poengs NM-seier sier litt om. Alt i alt er jeg fornøyd tross en del problemer gjennom sesongen, sier Ramberg.


I klassen for de eldste racerbilene nemlig IRM Historic -65 var det Frode Alhaug som ble Norgesmester. Han var a-poeng med Per Arne Lunde etter finalen på søndag, men med bedre resultat på finalehelgen var det Alhaug som ble kronet som norgesmester i denne klassen.



Daniel Kroken forsvarte NM-gullet i Formula Basic. Foto: Marius Svingen

Forsvarte NM-gullet

I Formula Basic kjøres det Norges Cup under Racing NM, men deres NM avgjøres med ett løp og dette løpet ble kjørt på søndag. Det var Daniel Kroken som var regjerende NM-mester og hans mål var å forsvare NM-gullet fra i fjor. Det klarte han med 0.188 sekunder til Rolf Adrian Engen. Kroken kjørte forbi Engen på den siste runden, og dermed kunne han ta imot et nytt NM-gull.


- Det smakte utrolig godt. Jeg viste at det ville bli utrolig tøft, og det ble det også, sier Daniel Kroken.


Det var en svært spennende kamp om årets NM-gull i Formula Basic. Her seg vi Rolf Adrian Andersen Engen med NM-vinner Daniel Kroken like bak. Kroken gikk forbi og vant på den aller siste runden. Foto: Marius Svingen.

Kroken vant begge NC-løpene i helgens runde på Vålerbanen, og har allerede sikret seg seieren i det mesterskapet også selv om det gjenstår en helg på Gellårsbanen siste helgen i september.



To glade NM-vinnere i Shortcar. Fra venstre Eivind Brynildsen og Petter S. Waskaas. Neste sesong skal de to konkurrere i samme NM-klasse. Foto: Marius Svingen.

I Shortcar ble det også utdelt to NM-gull i klassene Shortcar Extreme og Shortcar Bandit. I Extreme ble det Eivind Brynildsen som vant gull, og i Bandit-klassen var det Petter Sæves Waskaas som tok NM-gullet. Waskaas hadde allerede før helgen sikret seg NM-gullet, og neste år skal han kjøre mot de store gutta i 1000 kubikk.


- Jeg har fått disp til å kjøre i Shortcar Extreme neste sesong, og det er virkelig noe jeg gleder meg til, sier han. Egentlig er det krav om førerkort i klassen Extreme, men Waskaas fyller seint på året, og blir ikke 18 før i september 2020. Men NBF har gitt Teamet disp og de går i gang med å bygge større motor i vinter.


NM-finaler for GT-klassene kjøres til helgen på Rudskogen.


170 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page