top of page

Gjerdrum kjører GT+

  • Forfatterens bilde: Johan Marius Svingen
    Johan Marius Svingen
  • 4. aug.
  • 3 min lesing

Det unge racingtalentet Emil Gjerdrum gjør gjesteinnhopp i værstingklassen GT+ under helgens NM-runder i baneracing på Rudskogen Motorsenter.


Emil Gjerdrum ser frem til å kjøre på Rudskogen Motorsenter med Audi R8 GT3 EVO II. Her fra testing tidligere i sommer. Foto: Pressemelding.
Emil Gjerdrum ser frem til å kjøre på Rudskogen Motorsenter med Audi R8 GT3 EVO II. Her fra testing tidligere i sommer. Foto: Pressemelding.

 

Midt i en hektisk internasjonal GT3 sesong er 18 år gamle Emil Gjerdrum tilbake i Norge for å kjøre Racing NM på Rudskogen Motorsenter 9.–10. august med en Audi R8 GT3 EVO II i klassen GT+.


-Det blir veldig kult å kunne kjøre en så rå bil her hjemme, og ikke minst på Rudskogen Motorsenter. Jeg har jo vokst opp på Racing NM som gjør det ekstra spesielt å kunne delta her i toppklassen GT+, en klasse jeg alltid har sett opp til, sier en spent 18-åring. GT+ er nemlig den heftigst og raskeste klassen i Racing NM. Det har kanskje heller aldri gått raskere enn årets sesong der to av førerne jakter banerekordene både på Rudskogen og Vålerbanen. Banerekorden på Motorcenter Norway ble senket tidligere i år av Dennis Bjørklund i Audi A4 DTM.

Emil Gjerdrum konkurrerer i Europa i ADAC GT Masters for Engstler Motorsport. Nå får han verdifull trening når han kjører i Racing NM. Foto: Privat.
Emil Gjerdrum konkurrerer i Europa i ADAC GT Masters for Engstler Motorsport. Nå får han verdifull trening når han kjører i Racing NM. Foto: Privat.

Selv legger Emil Gjerdum forventingspresset på seg selv lavt før helgen, selv om bilen han skal kjøre med optimal tilpassing er god nok for banerekord på Rudskogen. Bilen er svært lik den Lamborghini Huracán GT3 EVO II han konkurrerer med i Europa i ADAC GT Masters for Engstler Motorsport.


-Jeg har egentlig ikke noen målsetning for helgen annet enn å ha det gøy og få god kjøretrening. Vi har ikke hatt mulighet til å fjerne resteriktorer eller gjøre noe som gjør den helt konkurransedyktig i et så fritt reglement som GT+. Det tror jeg vil gjøre det litt vanskelig å henge på de raskeste, men skal prøve alt jeg kan, sier han.


Kan det være mulig å kjøre ny banerekord på Rudskogen med bilen?


-Jeg tror det kan være mulig med bra forhold, lite fuel, bedre ristriktor og bedre dekk enn jeg testet med. Alt er mulig, men vil ikke skape forhåpninger når jeg sitter med 580 contra 1500 hestekrefter, sier han til Racing NM.

 

Bilen Emil skal kjøre er samme bilen som Ricardo Feller (Red Bull ABT Sportsline) kjørte i DTM - Deutsche Tourenwagen-Meisterschaft i 2024. Den har rundt 580 hestekrefter og følger samme GT3-reglement som Lamborghini`n 18-åringen kjører i Tyskland. Disse bilene er teknisk sett svært like – med samme V10 motor, chassis, elektronikk og mye felles innvendig.


Hovedforskjellen er karosseriet, aerodynamikken og at Audi-en har litt kortere akselavstand.

 «Lamborghinien og Audien er nesten identiske å kjøre med kun små forskjeller. Det gjør dette løpet til perfekt trening for meg midt i sesongen,» sier Gjerdrum.


Audi R8 GT3 EVO II. Foto: Pressemelding.
Audi R8 GT3 EVO II. Foto: Pressemelding.

 

Auto Tech Sport AS, som har sitt motorsportverksted og drift på Rudskogen, vil bistå Emil med race support og ta seg av bilen gjennom løpshelgen.


-Det er til stor hjelp å ha med meg Auto Tech Sport for å kunne delta med denne spesielle bilen, så takk for at de stiller opp på kort varsel, sier han.


I tillegg til Emil Gjerdrum skal Kristian Pettersen i Mitsubishi Evo6, Roy Andreas Vaa i Porsche 997 GT2 RSR, Ronny Vik i Callaway C7 GT3-R og Dennis Bjørklund i Audi A4 DTM delta. Dette gjør at startfeltet i GT+ er større en på veldig lenge.


Det gikk også noen rykter om at banerekordholder på Rudskogen Motorsenter Vidar Frogner skulle gjøre et aldri så lite comeback i Racing NM, men til Racing NM sier Frogner:

-Det var planen å kjøre på Rudskogen, men ser dessverre ikke ut til at bilen blir klar, sier han. Dermed blir det spennende å se om rekordtiden hans fra 2021 på 1.19.536 blir stånde etter NM-helgen på Rudskogen.



 
 
 

Comments


Norges Bilsport Forbund 
Telefon: 23 05 45 00
Epost: info@bilsport.no

Postadresse:
Postboks 60 Bryn
0611 Oslo

Besøksadresse:

Nils Hansens vei 2067 Oslo

  • Facebook App Icon
  • Twitter App Icon

Kontaktpersoner:

Helen Thorgersen - RACING NM

Send oss gjerne en tilbakemelding:)

Meldingen din er nå sendt!

  © 2025 Racing NM 

bottom of page