Klassen Shortcar er mer enn klare for årets første racing-helg på Vålerbanen, med 20 biler til start er det ventet kamp om medaljene i årets NM.
Til helgen er det sesongåpning i Racing NM på Vålerbanen, og Shortcar ser frem til sesongstarten med asfalt under dekkene. Det er påmeldt hele 13 biler i klassen Extreme og 7 i klassen Bandit så langt, og med sultene og ivrige sjåfører ser dette ut til å bli mye moro på banen.
I fjor var det Eivind Brynildsen fra NMK Gardermoen som gikk seirende ut av NM i Bandit, mens det var Steinar Solibakke Klev som vant Extreme-klassen. Brynildsen har imidlertid tatt steget opp i Extreme med sin nye Shortcar Kawasaki, og håper å gi Klev og de andre kamp om NM-gullet.
- Jeg har ikke sittet i den nye bilen ennå, men får forhåpentligvis sett at alt fungerer på en minitest på Gardermoen i morgen, men målet vårt blir å kjempe om pallplass i klassen. Ettersom vi ikke har testet den nye bilen ennå, så er det litt vanskelig å vite helt hvordan overgangen blir, forteller Brynildsen, som først får kjørt bilen skikkelig på treningen på Vålerbanen på fredag.
Hvordan tror du sesongåpningen på Vålerbanen blir?
- Jeg gleder meg. Våler er en bane som har veldig mye. Det er en veldig rask bane, den har curbs som man skal være forsiktig med. Jeg håper å finne meg raskt til rette i bilen, så tror jeg på et godt resultat, forteller han
Shortcar er ekstreme raske biler, og kjører 0-100 km/t på 2,6 sekunder. Bilene er bygd med tanke på lave driftskostnader, store hastigheter og røff behandling. Klassen er sterkt regulert for å holde kostnadene nede, i Shortcar betyr sjåføren mest og lommeboken minst. Shortcar er en norsk oppfinnelse og produseres i Norge.
Bilen er godkjent for å kjøre:
- Rallycross
- Bakkeløp
- Asfaltracing.
Det er to klasser i Shortcar, Extreme og Bandit:
Extreme kjører med 1000 kubikk motorsykkelmotor og man kan kjøre fra det året man fyller 18 år. Bandit kjører med 600 kubikk motorsykkelmotor og kan kjøres fra det året man fyller 16 år.
コメント