Det hører med til sjeldenhetene at det er to tidligere DTM-biler stille til start i et NM. Det skjer under Ford Røhneselmer Asfalt Classic på Rudskogen.
Til helgen kjøres Ford Røhneselmer Asfalt Classic på Rudskogen Motorsenter, og dette blir Skandinavias største racingstevne med oppimot 250 biler til start fra Norge, Sverige og Danmark.
To av bilene som skal kjøre i GT+ og GT1 finalene er to tidligere DTM-biler og det er ikke mange ganger vi har sett begge i aksjon i samme race. I tillegg vil vi få se en eldre DTM-bil i Historisk Racing Gundersen Motorsport Historic 72-90. Det er en Audi V8 1990 DTM som skal rattes av Tor H. Brynjelsen fra Haugesund.
Jakter tiden 1.19.990
Den ene av DTM-bilene rattes av Joakim Ottersen. Han skal kjøre en Opel Vectra DTM fra 2004. Ottersen har banerekorden på Rudskogen med Opelen. Banerekorden er 1.20.650, men det er et annet magisk tall Ottersen jakter under Ford Røhneselmer Asfalt Classic.
- Jeg har jaktet det magiske 1.19-tallet på Rudskogen, og jeg har ikke mange tidendeler igjen for å klare det. Det kreves utrolig gode forhold for å klare det, men vi skal gjøre vårt beste, forteller Ottersen, som virkelig ser frem til å møte et godt startfelt i NM-klasse 1.
- Moro at det er flere biler i de største GT-klassene. Det gjør det veldig moro og ikke minst at det kommer ennå en DTM-bil, forteller Joakim Ottersen.
70 års gave
Den andre DTM-bilen som skal kjøre under stevne til helgen eies av Jan-Hroar Bjørklund. Bilen var en gave til Bjørklund på hans 70 års dag, og det finnes bare tre av denne modellen i verden.
Til helgen skal Bjørklund både kjøre GT+ med Audi A4 DTM, men også sin Lotus Elan i Historisk klasse IRM Historic – 65.
- Jeg sa til meg selv at jeg ikke skulle kjøre to biler på samme stevne igjen, men nå er jeg påmeldt i begge klasser. Men sånn er det når man lar seg rive med, ler Bjørklund.
Han har kjørt DTM bilen sin under flere stevner i utlandet i sommer blant annet på Hockenheim i Tyskland, men også på Slovakia Ring, så helt rattrusten er han ikke.
- Vi er klare, så da er det bare å kjøre, forteller han.
Bjørklund startet Bærum biloppretting i 1970. Interessen for rally og motorsport kom på slutten av 60-tallet. På 70-tallet begynte jeg som kartleser, og den første rallybilen fikk jeg i 1973. Det var en Fiat 58 Sport Coupé. Bjørklund ble også norgesmester i Historisk Racing i fjor, og han ligger etter to NM-runder på tredjeplass i klassen IRM Historic -65. Bjørklund er 20 poeng bak Frode Alhaug som leder klassen før helgens runde.
- Vi får gi gass i begge klasser, så får vi se hvordan vi ligger an etter helgen, smiler han.
Det blir et tøft beite DTM-bilene skal opp mot i NM-klasse 1 som inkluderer GT+ og GT1-bilene.
Leder NM-klassen gjør Fredrik Sørlie i Lamborghini Huracan og Zyrus Engineering , og han er klar for å bite fra seg.
- Vi er klare, og ser frem til en ny NM-helg, sier Sørlie.
Hyggelig er det også å se Dagfinn Larsen er tilbake med sin Ginetta 50 etter at han kjørte i rekkverket på årets første NM-runde på Rudskogen denne sesongen.
Halvor Langaas gjør comeback etter noen sesongers pause fra racingen i en Ultima GTR. Kai Roger Bakken er også han påmeldt i GT+ med sin Lotus Esprit som yter godt over 1000HK.
Tore Bjerke kommer også han på startstrek med en Lotus Esprit. Rune Rørby kommer med sin Chevrolet Camaro også han i GT1, så startfeltet begynner å bli veldig bra.
Comments