Det er nesten gått 20 år siden både Kim Esbjug og Fredrik Sørlie var aktive i racing, men i helgen gjorde de begge comeback under Asfalt Classic på Rudskogen.
RACING: Det var knyttet stor spenning før helgen til to gamle kjente i racingmiljøet. Fredrik Sørlie la kjørehjelmen på hylla for 20 år siden, mens det er 19 år siden Kim Esbjug parkerte bilen og traileren på et lager i Østfold, men under årets tredje NM-runde på Rudskogen denne helgen hadde Esbjug børstet støv av sin gamle BMW 320i E36 ST som sist kjørte finaleløpet i STCC på Mantorp i forrige årtusen.
- Jeg måtte grave det frem lagt bak i lagret. Dette har ikke rullet siden 1999, og det var moro å endelig få det på banen igjen, smiler Esbjug.
Jammen viste Esbjug at han fortsatt kan ratte bil denne helgen i GT3-klassen. To andreplasser og en førsteplass var imponerende i comebacket.
- Ja, det gikk over all forventing så dette var skikkelig moro. Vi hadde en skikkelig kamp med Olav Rygge på sisterunden og vi klarte å komme første i mål. Jeg har klødd i fingrene i 19 år etter å kjøre racing igjen, og endelig fikk vi det til, forteller han
Får vi se deg i flere løp denne sesongen?
- Jeg har sagt at jeg skulle få til et løp denne sesongen, så får vi se om det blir mer etter hvert. Nå skal utstyret ikke parkeres så langt inn på lagret i alle fall, ler han. Olav Rygge vant to løp i GT3-klassen under Asfalt Classic, men måtte nøye seg med andreplass i den siste finalen. Rygge leder nå NM-klasse 2 etter at NM-leder Per Støldal krasjet sin Audi TT.
Sørlie med tre andreplasser
Fredrik Sørlie er en kjent profil i motorsportmiljøet, men det er lenge siden han har vært aktiv i racing. Hele 20 år er gått siden han la den aktive motorsportkarrieren på hylla, men Oslo-gutten har ikke glemt gamle kunstner han heller og imponerte de fleste under sitt gjesteinnhopp i en Lamborghini Huracan i klassen GT+.
- Målet mitt med helgen har vært å bli kjent med denne type bil. Og jeg er veldig overasket at det har gått så bra, forteller Sørlie.
Fredrik Sørlie fikk med seg tre andreplasser i den grommeste GT-klassen, GT+. Sørlie har testet flere motorsportgrener, men kjørte på slutten av karrieren i det britiske Formel Ford-mesterskapet. Han har blant annet en andreplass fra Formel Ford festivalen på Brands Hatch som et av sine store høydepunkt i formelkarrieren. Han avsluttet karrieren her hjemme i 1998 i Neon Cup. Det var Joakim Ottersen som var i en egen klasse i GT+ denne helgen. Han vant to av finalene og satte også ny banerekord på Rudskogen med 1.20.650 noe som var sekundet bedre enn sin gamle.
Comments