top of page
Søk
  • Forfatterens bildeJohan Marius Svingen

Bakken vs. Lamborghiniene

For første gang i Norge er tre Lamborghini Huracan ST påmeldt til en NM-runde. Fjorårets Norges Cup vinner får en stor utfordring i å holde unna i GT+.


Kai Roger Bakken, NMK Solør vant Norges Cupen i fjor, og er klar for å prøve å holde unna for Lamborghiniene under NM-åpningen på Vålerbanen. Foto: Marius Svingen

Fjorårets Norges Cup vinner i GT+ Kai Roger Bakken er klar for en ny sesong i Racing NM. Til helgen kjøres åpningsløpet på Vålerbanen i Hedmark, men Bakken kan få uventet hard konkurranse av hele tre Lamborghini Huracan ST i sesongåpningen.


- Det kommer jo et helt koppel av fabrikksbygde nye Lamborghinier, så det blir et tøft startfelt. Men jeg skal gjøre det jeg kan for å holde følge i veteranen min, ler Bakken, som skulle ønske han kom litt mer forberedt.


- Vi har gjort noen endringer på bilen til denne sesongen. Vi har blant annet forlenget bilen 25 centimeter og endret noe på aerodynamikken i håp om at den skal bli noe lettere å kjøre, men jeg har ikke sittet i bilen siden Vålerbanen i september i fjor, så jeg er litt spent, forteller han.

Kai Roger Bakken i sin Lotus Esprit og sønn Truls Bakken i Audi S1 er de eneste påmeldte utenom Lamborghiniene i klassen GT+.


Legger dere opp til noen familietaktikk?


- Truls kjører sitt første løp med Audien, og skal være med for å få kjørt så mye som mulig. Vi skal begge kjøre Gatebil Extreme, så Racing NM på Våler blir en god gjennomkjøring. Selv er jeg ikke veldig nervøs for møtet med Lamborghini-ene, og hvis alt fungerer optimalt skal jeg være med å kjempe i toppen. Bilen er en 1984-modell og Garberg og Schjerpen var nok ikke gamle gutta når denne var ny, ler han.

To av Lamborghiniene på test på Vålerbanen tidligere denne uken. Foto: RacingNM

Som sagt skal den ene Lamborghini Huracan ST kjøres av Trond Garberg, mens de to andre kjøres av Aleksander Schjerpen og Stewart Stjernholm alle rutinerte sjåfører. Bakken og Garberg kjenner hverandre godt gjennom utallige løp i Gatebil Extreme, mens Schjerpen de siste årene har gjort seg bemerket i internasjonal bilsport, med gode resultater både i British GT og i andre internasjonale serier. Senest i 2017 rattet han en Lamborghini for Leipert Motorsport som er et satellitt team til Lamborghini fabrikken. Teamet er et av toppteamene i Europa og har deltatt i toppen av de fleste GT mesterskap. Lamborghini Hurácan Super Trofeo som har en V10 motor med ca 620 hestekrefter, og Schjerpen gleder seg til å kjøre på hjemmebane.


Aleksander Schjerpen er oppvokst et steinkast unna Vålerbanen, og gleder seg til å vise frem bilen og skape litt action på første NM-runde. Foto: Peter Fryba

- Det er utrolig kult at det er tre Lamborghinier til start på Vålerbanen. Vi skal vise oss frem for partnere og prøve å skape litt action ute på banen, lover Schjerpen.

Blir det flere løp i Norge denne sesongen?


- Først og fremst så blir nok dette løpet det eneste for vår del. De fleste løpene kolliderer med løp i utlandet, men det passet bra at vi fikk til denne runden, forteller han.

I år blir hovedfokuset på British GT for den norske racingføreren, men denne gangen med en BMW M4 GT4. Teamet Schjerpen skal kjøre for er Century Motorsport, som er eneste team i British GT med fabrikkstøtte fra BMW.


- Jeg er veldig glad for å være tilbake i British GT, og spesielt i år, med så stort startfelt. Serien blir mer populær for hvert år som går, med så mange bilfabrikker og fabrikksførere til start tror jeg det er riktig sted å være. Jeg ser frem til å være en del av BMW sin store satsning i serien og tror vi skal vise at vi kan være med å kjempe i toppen fra starten av, forteller han.

Hvor fort tror du det er mulig å kjøre på Våler til helgen?


- Det er vanskelig å si, men med optimale forhold på banen og riktig setup på bilen så skal det være mulig å kjøre 53 runder med en slik bil, tror han.
1 109 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page