Søk
  • Johan Marius Svingen

Spennende sammenslåing

TWR og Shortcar slår seg sammen i stor nasjonal motorsportsatsing som skal bidra til økt satsing og talentutvikling.



Det ble nylig besluttet at motorsportselskapene TWR AS, som drives av André og Steffen Westbye på Dal i Eidsvoll, og Shortcar AS, som eies av Per-Anders Johansen (Gjerdrum), går sammen i en større felles satsing. Det nye felles driftsselskapet heter Scandinavian Sports Cars & Tires AS (SSCT) og eies 50 prosent av hver av de nevnte aktørene.


- Dette blir en håndsrekning til motorsportinteressert ungdom, uttaler det nye selskapets ledelse.


Selskapet skal produsere Shortcar-racerbiler og drifte de to Shortcarklassene «Bandit» og «Extreme», blant annet i Racing NM. SSCT besitter rettighetene til klassen, og har også importrettighetene til Hoosier racingdekk i Norge.


Selskapet signerer i disse dager importrettigheter for en rekke produkter til alle grener innen motorsport, og planlegger salg både via netthandel, men også fra egen butikk. I tillegg skal de yte salg og support på løp i de fleste grener innen motorsport.

Et av selskapets hovedprosjekter vil imidlertid bli en storsatsing på ungdom i motorsportmiljøet.


Talentutvikling

- Det er et begrenset tilbud til ungdom og motorsportutøvere generelt i Norge. Dette ønsker vi å gjøre noe med. Vi har god erfaring med tilsvarende arbeid fra 90-tallet, men savner et tilstrekkelig tilbud til motorsportinteresserte i dag, sier selskapets nye styreleder, André Westbye og legger til.




- Det er viktig å tilby aktiviteter som oppleves spennende og motiverende, slik at ungdommene ikke faller fra. Følelsen av mestring er utrolig viktig! Når dette er på plass kan vi inngå forpliktende avtaler som holdes.

Det nye selskapet ser for seg å utvikle aktivitetstilbudet til på sikt også å omfatte forebyggende ungdomsarbeid, og ser for seg å kunne gå i dialog med både politi, barnevern, baneeiere og andre aktuelle aktører for å kunne gi et mest mulig helhetlig og stabilt godt tilbud.


Profesjonelt

Et naturlig utgangspunkt for satsingen på aktivitetstilbud for ungdom vil være Shortcar.

- Shortcar Bandit er en klasse man kan kjøre fra det året man fyller 15. Da får man et profesjonelt team som stiller med bil, bidrar til utvikling av fører og også hjelp til utarbeidelse av sponsorpakker. Prisene er relativt lave i Bandit-klassen, sammenlignet med mye annen motorsport, og det er skikkelig grom racing, presiserer Westbye.


- Vi ser at Shortcar ofte blir benyttet som en startklasse i racing, og stadig flere fra for eksempel gokart-miljøet kommer inn i racing via denne klassen. NM i Shortcar kjøres både på asfalt (racing) og grus (rallycross), så her må man mestre begge deler.


Sikter ut

Det er mye erfaring fra norsk og internasjonal motorsport representert i det nye selskapet. Eierne kan skilte med opptil 32 år i bransjen samt flere mesterskapstitler, også internasjonalt. Det ligger i kortene at selskapet vil ta Shortcar-konseptet, som foreløpig bare finnes i Norge, ut i Europa.

- Sverige og Danmark står fremst i rekken av aktuelle land å etablere Shortcar i, sier daglig leder i SSCT, Per-Anders Johansen, som selv er tidligere norgesmester i Shortcar Extreme, den største av de to Shortcar-klassene.


Johansen bekrefter videre at selskapet jobber med en annen og enda tyngre satsing i norsk motorsport for 2022, men ønsker ikke å utdype dette ytterligere enda.

- Nei, det er litt for tidlig, sier han. Vi arbeider med noe veldig spennende og informerer når det er klart.

Imidlertid kan Johansen bekrefte at fem av selskapets egne Shortcar-racere allerede er booket til neste års NM. Et par av disse er debutanter.


Elektrisk fremtid

- SSCT vil arbeide aktivt for motorsportmiljøet i alt sitt arbeid. Det vil skje i form av forskning og utvikling av både de fossile motorene som benyttes i dag og fremtidens Shortcar, opplyser Johansen videre.

- Slik det ser ut nå, ser fremtiden elektrisk ut, men dette vil først kreve massive utbygginger av baneanleggene med tanke på ladere og kapasitet. I mellomtiden vil nok ulike former for miljødrivstoff helt opp til 102 oktan inngå i en overgangsperiode.

Scandinavian Sports Cars & Tires AS får i starten to til tre heltidsansatte. Salgslokaler og verksted utgjør hele 650 kvadratmeter og lagerkapasiteten er på cirka 500 kvadratmeter. Hovedvirksomheten vil drives fra et nytt industribygg på Oppaker i Nes, mens selskapets hovedkontor vil være i Eidsvoll kommune. I tillegg har selskapet produksjonslokaler i Gjerdrum.


548 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle