GT5 har positivt utviklet seg til å bli en svært populær klasse med mange deltagere, og dette har resultert i at banekapasiteten for antall startende i en finale kan overskrides, og det vil kunne skje i Sokndal.
Til helgens NM-runde er over 25% av de påmeldte i klassen GT5 og nå er det 47 påmeldte førere i klassen. Det gjør at GT5 høyst sannsynlig må deles inn i to finaler. Rudskogen tillater maks 46 GT5 biler, og Vålerbanen tillater maks 39 GT5 biler.
I Sokndal vil konkurransen for GT5 gjennomføres som beskrevet i konkurransereglementet: Det kjøres to kvalifiseringer hvor klassen deles i to etter startnummer.
Resultatliste etter kvalifisering deles i 2 finaler dersom det er flere enn banekapasitetens maksantall som har godkjent kvalifiseringstid.
Ved slike tilfeller, vil finalene bli oppdelt i Finale A og Finale B, med like antall biler i hver finale.
Dersom det er oddetall i antall kvalifiserende deltakere, vil finale A få 1 deltaker mer. De 6 beste i finale 1B, rykker opp til finale 2A. De 6 dårligste i finale 1A rykker ned til finale 2B. Samme gjentar seg til Finale 3. Ved beregning av NM poeng der det er arrangert 2 slike parfinaler, vil alle med godkjent resultat i Finale A få poeng før deltakere med godkjent resultat i finale B.
Poengskala for GT5 med totalt 20 deltakere som kan få poeng: 30-28-26-24-22-20-18-16-14-12-10- 9-8-7-6-5-4-3-2-1 slik at nr.1 får 30 poeng osv. Dersom deltakerantallet i løpet at en løpshelg kommer under banekapasitetens maks antall, slik at man kan vurdere å gå tilbake til å kun kjøre en finale istedenfor parfinaler, kan NBF ved RACS beslutte dette i hht punkt 4 i dette reglement.
Comments