Internasjonalt har FIA (det internasjonale bilsportsforbundet) tatt vare på denne tiden ved å gjenskape reglementet slik det var. Og det er dette reglementet vi også kjører etter i Norge.
Målet er at bilene skal gå like fort, og se og høres ut som de gjorde i sin tid. Og ikke minst, ha like varierte startfelt som det en gang var. Historisk favner mange morsomme biler; fra Corvette og Mustang, via Lotus, Porsche og Alfa Romeo, til Mini Cooper og NSU TTS, for å nevne noen.
Alle biler har sitt eget dokument, HTP - Historique Technical Passport, som blir utstedt etter kontroll, og som beviser at bilen er i henhold til tidsriktig reglement. NM poeng gis kun til biler med godkjent og gyldig HTP. Dvs. ingen moderne triks, her er det kun slik det var - dårlig feste, høyprofildekk, skikkelig drifting og brølende forgassere. Men med biler fra stadig nyere tidsperioder godkjent for historisk racing, følger disse bilene sin tids regelverk.
Så i dag er det de eldste tidsperiodene som kjører på Dunlop Racing-dekk, mens de nyere kjører på semislicks- eller slicksdekk. Så både bilenes alder, motorvolum og dekkreglement skaper innbyrdes store hastighetsforskjeller, noe som er årsaken til at de deles i så vidt mange forskjellige klasser for å skape rettferdig konkurranse for den enkelte.
Det er også innført restriksjoner på dekor på bilene for å holde utseendet i tråd med tiden.
Med andre ord er alt lagt til rette for en spektakulær retro-trip!
I Norge kjører vi med GT og Standardvogner etter FIA Appendix K reglementet. Det kjøres med biler fra tidsperiodene E (47-61), F (62-65), G (66-71), H (72-76), I (77-81), J1 (82-85) og J2 (86-91). Biler med åpne hjul kan ikke benyttes.
NM klassene 8, 9 og 10 Historisk Racing, kjører delte heat etter følgende klasseinndeling:
NM-Klasse 8: Historisk Racing periode E og F
Heatet er igjen delt opp i ulike klasser, etter motorvolum:
8A: 1151-1300 ccm
8B: Standardvogn 1301-1600 ccm
8C: Standardvogn >1600 ccm
8D: GT >1300 ccm
NM-Klasse 9: Historisk Racing periode F, G og H
Heatet er igjen delt opp i ulike klasser, etter motorvolum:
9A: F og G, STD og GT <1150 ccm
9B: G, 1151-1300 ccm
9C: G, 1301-1600 ccm
9D: H, <1300 ccm
NM-Klasse 10: Historisk Racing periode G, H, I, J1 og J2
Heatet er igjen delt opp i ulike klasser, etter motorvolum:
10A: G, >1600 ccm
10B: H, 1301-2500 ccm
10C: H, >2500 ccm
10D: I, Alle
10E: Intensjonen er at Periode J1 og periode J2 åpnes for NM poeng i 2019. Disse vil da kjempe om samme NM poeng.
Slik kjøres løpene
Startposisjon i finale 1 bestemmes av tiden satt under tidstrening, startposisjon i finale 2 bestemmes av plasseringen i finale 1. Klassene har rullende start.
Poengene regnes ut etter et forholdsvis komplisert system som gir poeng etter plassering i klassen og antall deltakere i klassen. I tillegg gis det mulighet for å stryke poeng i totalsammendraget.
1) Deltakeren får poeng etter plassering ved målgang og også til de førere som har fullført 80% av race-distansen til vinner, klassevis.
Her brukes skala 20-15-12-10-8-6-4-3-2-1, slik at vinner får 20 poeng osv.
2) Det konkurreres om samme mesterskap i flere volumklasser og det gis 2 bonuspoeng for hver deltaker inntil 5 i respektive volumklasse, slik at det kan oppnås maks 10 bonuspoeng til de deltakere som kvalifiserer til poeng i henhold til punkt 1) over. Samtlige som enten har kjørt kvalifisering eller stilt til start i finale får 2 poeng. Dvs. at vinner kan maksimum oppnå 32 poeng.
Samtlige passert startlinje i kvalifisering eller finale lørdag, får 2 poeng i lørdagens finale. Å ha passert startlinje i lørdagens finale eller søndagens finale, gir 2 poeng i søndagens finale.
For nærmere detaljer om regelverk, sjekk: