top of page

 

Internasjonalt har FIA (det internasjonale bilsportsforbundet) tatt vare på denne tiden ved å gjenskape reglementet slik det var. Og det er dette reglementet vi også kjører etter i Norge.

 

Målet er at bilene skal gå like fort, og se og høres ut som de gjorde i sin tid. Og ikke minst, ha like varierte startfelt som det en gang var. Historisk favner mange morsomme biler; fra Corvette og Mustang, via Lotus, Porsche og Alfa Romeo, til Mini Cooper og NSU TTS, for å nevne noen.

 

Alle biler har sitt eget dokument, HTP - Historique Technical Passport, som blir utstedt etter kontroll, og som beviser at bilen er i henhold til tidsriktig reglement. NM poeng gis kun til biler med godkjent og gyldig HTP. Dvs. ingen moderne triks, her er det kun slik det var - dårlig feste, høyprofildekk, skikkelig drifting og brølende forgassere. Men med biler fra stadig nyere tidsperioder godkjent for historisk racing, følger disse bilene sin tids regelverk.

 

Så i dag er det de eldste tidsperiodene som kjører på Dunlop Racing-dekk, mens de nyere kjører på semislicks- eller slicksdekk. Så både bilenes alder, motorvolum og dekkreglement skaper innbyrdes store hastighetsforskjeller, noe som er årsaken til at de deles i så vidt mange forskjellige klasser for å skape rettferdig konkurranse for den enkelte.

 

Det er også innført restriksjoner på dekor på bilene for å holde utseendet i tråd med tiden.

 

Med andre ord er alt lagt til rette for en spektakulær retro-trip!

 

I Norge kjører vi med GT og Standardvogner etter FIA Appendix K reglementet. Det kjøres med biler fra tidsperiodene E (47-61), F (62-65), G (66-71), H (72-76), I (77-81), J1 (82-85) og J2 (86-91). Biler med åpne hjul kan ikke benyttes.

 

 

 

 

NM klassene 8, 9 og 10 Historisk Racing, kjører delte heat etter følgende klasseinndeling:

 

NM-Klasse 8: Historisk Racing periode E og F

Heatet er igjen delt opp i ulike klasser, etter motorvolum:

8A: 1151-1300 ccm

8B: Standardvogn 1301-1600 ccm

8C: Standardvogn >1600 ccm

8D: GT >1300 ccm

 

NM-Klasse 9: Historisk Racing periode F, G og H

Heatet er igjen delt opp i ulike klasser, etter motorvolum:

9A: F og G, STD og GT <1150 ccm

9B: G, 1151-1300 ccm

9C: G, 1301-1600 ccm

9D: H, <1300 ccm

 

NM-Klasse 10: Historisk Racing periode G, H, I, J1 og J2

Heatet er igjen delt opp i ulike klasser, etter motorvolum:

 

10A: G, >1600 ccm

10B: H, 1301-2500 ccm

10C: H, >2500 ccm

10D: I, Alle

10E: Intensjonen er at Periode J1 og periode J2 åpnes for NM poeng i 2019. Disse   vil da kjempe om samme NM poeng.

Slik kjøres løpene

Startposisjon i finale 1 bestemmes av tiden satt under tidstrening, startposisjon i finale 2 bestemmes av plasseringen i finale 1. Klassene har rullende start.

 

Poengene regnes ut etter et forholdsvis komplisert system som gir poeng etter plassering i klassen og antall deltakere i klassen. I tillegg gis det mulighet for å stryke poeng i totalsammendraget.

 

1) Deltakeren får poeng etter plassering ved målgang og også til de førere som har fullført 80% av race-distansen til vinner, klassevis.

Her brukes skala 20-15-12-10-8-6-4-3-2-1, slik at vinner får 20 poeng osv.

 

2) Det konkurreres om samme mesterskap i flere volumklasser og det gis 2 bonuspoeng for hver deltaker inntil 5 i respektive volumklasse, slik at det kan oppnås maks 10 bonuspoeng til de deltakere som kvalifiserer til poeng i henhold til punkt 1) over. Samtlige som enten har kjørt kvalifisering eller stilt til start i finale får 2 poeng. Dvs. at vinner kan maksimum oppnå 32 poeng.

 

Samtlige passert startlinje i kvalifisering eller finale lørdag, får 2 poeng i lørdagens finale. Å ha passert startlinje i lørdagens finale eller søndagens finale, gir 2 poeng i søndagens finale.

 

For nærmere detaljer om regelverk, sjekk:

www.historisk-racing.no

www.racingnm.no

www.bilsport.no

GT-klassene " Racing i nåtid "  

FredrikS02.jpg
Racingnm06.jpg
Racing003.jpg

Historisk Racing "Slik RACING var før"

Historisk01.jpg
Historisk03.jpg
bottom of page