Norges Bilsportforbund
  • Subscribe to our RSS feed
  • Join our Facebook group
  • Follow us on twitter

Racingpremiére på Vålerbanen

124 førere fordelt på ulike klasser var påmeldt for å innlede årets sesong i norsk racing, inkludert den dansk/norske klassen Citroën DS3 Cup. Førerne kjører en cup som for de fleste klassene gjelder Norgesmesterskapet, mens et mindretall kjører Norgescup. For Citroën DS3 var løpet et NEZ Championship, som i praksis er et nord-europeisk mesterskap som går over tre løpsweekender fordelt på tre land. Hovedklassene, som hver inneholder flere underklasser, var GT, Historisk, Shortcar og Formula Basic. I tillegg til den tradisjonsrike Seven-klassen som i år er konvertert til en åpen klasse for Seven-lignende biler og heter RSR – Roofless Sportscar Racing. Bilene kjører to finaleheat, bortsett frta GT-klassene som kjører tre.

I Citroën DS3 fikk vi se førere både fra Norge, Danmark, Sverige og Finland. Etter to runder i serien er det dansk dominans i toppen med Morten Jespersen som leder totalt foran Jonas Lynge og Filip Sandstrøm fra Sverige. Med norske øyne var det spennende å se hva Heidi Frydenhaug kunne prestere som debutant i serien, etter noen år i tyngre biler med DTC/NTCC. Heidis plasseringer var så absolutt godkjent, med en 6. og en 8. plass, i et felt med mange unge og hete førere, og tett, spennende racing.

Formula Basic mønstret et interessant startfelt med fem nykomlinger på startlinjen i det 13 bilers sterke feltet. Her seiret Lars Solheim tilslutt i begge finaler etter mye dramatikk i finale to. Morsomt var det å se at veteranen Dag Wasmuth, som har kjørt i ti år og kun tatt én pallplass tidligere, nå hadde sin beste helg i karrieren med en tredje og en andre plass.

Shortcarførerne skuffer aldri med sin publikumsfriende kjørestil og store startfelt. Imidlertid tok regjerende mester Sivert S. Johansen det hele hjem med seier i begge heat. Hyggelig var det å se Mats Ørstad på pallen for første gang, med en tredje plass i det andre racet. Mats er funksjonshemmet og sitter i rullestol, med det hindrer ham ikke i å mestre sin Shortcar med bravur.

GT 3, 4 og 5 kjørte i samme heat, og her kunne to mann innkassere hver sin trippelseier. Henholdsvis Per Andre Støle i GT3 og Per Støldal i GT4. Erik Halvorsen vant to løp i GT5 mens Stian Theodorsen vant et. I GT 1 kunne Dagfinn Larsen i sin Ginetta med amerikansk V8 gjøre det samme, mens Steffen-Andre Feet vant to heat i GT2 og Ole William Nærsnes det tredje. På søndag ankom Kai Roger Bakken med sin brutale Lotus Esprit og seiret i begge dagens heat som enslig svale i GT+.

De historiske klassene er en fryd for øyet og byr på virkelig fin racing, og talte et tredvetalls biler til sammen. I den sammensatte klassen for de eldste bilene tok Atle Ramberg seieren i begge heatene med sin Ford Escort 1300 GT, mens Rune Rødset gjorde det samme for de litt nyere bilene i sin Opel Kadett GT/E.

Og i Roofless Sportscar Racing? Det ble en beskjeden start for den nykonverterte klassen med få deltagere, hvor Dennis Moen vant begge heat i sin ”Seven Eleven”, men hvor potensialet er stort for å få til spennende racing for denne kategorien sportsbiler uten tak.

Neste NM- og NC runde er på Rudskogen 16. -18. juni.

Foto: Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Nærmere informasjon: Helen Thorgersen, Norges Bilsportforbund, 907 43 879, helen.thorgersen@bilsport.no

Del denne saken:
  • Facebook
  • Twitter
  • Live
  • MySpace
  • Digg
  • del.icio.us
Publisert 2017/05/16 by alfisti

Skriv kommentar

« Tilbake