Norges Bilsportforbund
  • Subscribe to our RSS feed
  • Join our Facebook group
  • Follow us on twitter

Møller Bil Motorsport måtte bryte årets siste løp

Det ble brutt løp i VLN-avslutningen for Møller Bil Motorsport. Likevel er det norske racingteamet storfornøyd med sesongen.

Lørdag var det klart for årets siste løp i det tyske VLN-mesterskapet på Nürburgring Nordschleife. Møller Bil Motorsport hadde kjørt inn til en tredjeplass i TCR-klassen under kvalifiseringen etter en runde på 08.54 av Atle Gulbrandsen.

Det var Kenneth Østvold som startet løpet, og på dette tidspunktet hadde det begynt å regne slik at alle startet på regndekk. Etter hvert begynte det imidlertid å tørke opp, og Østvold gikk inn i pit for å bytte med Håkon Schjærin. Schjærin gikk da ut på mønsterløse slicksdekk, men i det han skulle passere en bergingsbil ute på banen måtte han utenfor idealsporet hvor det fortsatt var vått. Schjærin mistet festet og et sammenstøt med autovernet var ikke til å unngå.

- Slike uhell er en del av racing, og det viktigste er at Håkon ikke ble skadet. Det er små marginer i denne sporten, og også i dag kjempet vi helt i toppen. Men når man kjemper i toppen så også slike uhell uungåelige innimellom, så dette legger vi bare bak oss med en gang. Vi fokuserer heller på at dette har vært en fantastisk sesong med en seier, en andreplass og to tredjeplasser, forteller teamansvarlig Marius Misfjord fra Møller Bil.

2017 var den tiende sesongen til Møller Bil Motorsport i VLN, og den første i TCR-klassen. Med fasit i hånd har sesongen gått bedre enn teamet hadde forventet på forhånd.

- Dette har i utgangspunktet vært et læreår for oss, ettersom det har vært det første med vår nye Audi RS 3 LMS. Bilen har også gått som en klokke i hele år. Det eneste som er litt synd er at vår bil per i dag er tyngre enn flere av konkurrentenes biler. Det er fordi vi kjører med en DSG-girkasse, mens mange andre kjører med rene sekvensielle racingkasser, som er både lettere og raskere. Dette utgjør noen sekunder per runde, men vår girkasse er mer driftssikker og rimeligere.

I TCR-klassen er det en såkalt Balance of Performance (BOP) som skal sørge for at alle bilene er så like som mulig, og det forventes at BOP’en vil ta hensyn til de som kjører med DSG-girkasser i fremtiden.

Også denne gangen hadde Møller Bil Motorsport med fire gjestemekanikere, som sammen med de faste mekanikerne gjorde en imponerende jobb hele helgen. På plass var også en rekke gjester fra Møller Bil og teamets samarbeidspartnere, som ble fulgt opp av teamets egne guider og hospitality-crew.

Del denne saken:
  • Facebook
  • Twitter
  • Live
  • MySpace
  • Digg
  • del.icio.us
Publisert 2017/10/22 by alfisti

Skriv kommentar

« Tilbake