Norges Bilsportforbund
  • Subscribe to our RSS feed
  • Join our Facebook group
  • Follow us on twitter

Atle Gulbrandsen feirer 25 år som racerfører

Atle Gulbrandsen feirer i disse dager 25 år som racerfører, og markerte det nylig med å gå tilbake til røttene med å kjøre gokart.

I 1992 startet Atle Gulbrandsen, som for mange er kjent som Norges Formel 1-kommentator, med gokart og i dag, 25 år senere, kjører han det tyske VLN-mesterskapet for Møller Bil Motorsport med en Audi RS 3 LMS i TCR-klassen.

- Det har vært en utrolig reise, og da jeg begynte med bilsport hadde jeg aldri trodd at jeg fortsatt skulle være aktiv i dag, 25 år, 160 løp, noen titalls seirer, pole positions og et NM-gull senere, sier Atle Gulbrandsen.

Gulbrandsen startet med gokart før han gikk over til juniorracing, men karrieren så ut til å ta slutt på grunn av pengemangel tidlig. Dermed ble det et par ufrivillige hvileår, før han startet helt på bunn igjen i den norske roadsport-klassen som 21-åring.

- Etter at vi gikk tom for penger var tanken på et comeback som en besettelse, og det var i denne perioden jeg begynte å jobbe som journalist for å kunne spare penger til å kjøpe meg en racerbil igjen. I utgangspunktet skulle jeg bare kjøre for moro skyld, men da jeg vant stort sett alle løp jeg kjørte bestemte jeg meg for å satse. Jeg satte meg to mål; jeg ønsket å kjøre på et relativt høyt nivå internasjonalt uten å måtte betale for det og jeg ønsket å vinne en tittel jeg kunne være stolt av.

USA, Tyskland og Norgesmester
Ferden gikk til USA med suksess i Skip Barber før drømmesjansen dukket opp foran 2005-sesongen. Den da 25 år gamle hamarsingen fikk tilbud om å bli med i det nyopprettede Audi-teamet Olrud Mobil 1 Racing i det tyske VLN-mesterskapet på Nürburgring.

- Dermed hadde jeg nådd det ene målet mitt om å kjøre gratis og for en gang skyld slippe å tenke på penger, sponsorer og uforutsette utgifter. Satsingen i VLN innebefattet imidlertid ikke alle løpene i mesterskapet, så en sammenlagtseier var ikke mulig. Derfor meldte jeg meg på Norgesmesterskapet i Seven Racing i 2007, parallelt med kjøringen i VLN denne sesongen.

Sesongen endte med NM-gull, og da bestemte Atle seg for at han hadde brukt sin siste krone på bilsport, og at alt etter dette kun ville være en bonus.

Møller Bil Motorsport fra 2008
Bonus har det blitt, for i 2008 byttet Olrud Mobil 1 Racing navn til Møller Bil Motorsport og etter tolv sesonger med Audi A4 og to forskjellige Audi TT er Gulbrandsen nå inne i sin trettende sesong i VLN med en helt ny Audi RS 3 LMS, som han deler med Håkon Schjærin, Kenneth Østvold og Anders Lindstad.

- I utgangspunktet skulle satsingen i Tyskland vare i tre år, men nå har det blitt ti år til. Det har vært noen fantastiske sesonger hvor vi har opplevd stor suksess med en rekke seirer, pole positions og raskeste runder i VLN-mesterskapet. Planen er å fortsette med racing så lenge jeg har et tilbud om å kjøre gratis, men jeg har et avslappet forhold til fremtiden. I dag er familien viktigst, og da passer det bra med kun 6-7 løp i året.

Brenner for å hjelpe unge talenter
Gulbrandsen sitter også i styringsgruppa i NBF Talentutvikling og brenner for å hjelpe unge talenter.

- Vi har en rekke store talenter i norsk bilsport, og jeg forsøker å bruke min erfaring både fra racerbanen og journalistikken til å hjelpe disse. For min egen del tror jeg det er viljen som har vært mest avgjørende. I et internasjonalt perspektiv er ikke min karriere bemerkelsesverdig i det hele tatt, men jeg er den eneste fra min generasjon norske bilsportsutøvere som startet med gokart for rundt 25 år siden som fortsatt kjører internasjonalt. Det var ikke fordi jeg var best, men jeg tror det delvis er fordi min vilje til å bli bilsportsutøver var ekstremt høy, og jeg var villig til å gjøre nærmest alt for å lykkes.

I tillegg spiller flaks og tilfeldigheter inn, mener Gulbrandsen.

- Jeg har hatt flaks og vært på rett sted til rett tid. Det har gjort at jeg har fått muligheter som andre ikke har fått, men så gjelder det selvsagt å ta vare på de mulighetene man får. Det å være på rett sted til rett tid er en del av bilsporten. Jeg er ganske sikker på at jeg kunne hevdet meg bra i GT3-klassen, for eksempel, men jeg har aldri fått mulighet til å prøve meg der. Jeg er uansett svært takknemmelig for at jeg fortsatt kan kjøre racerbil 25 år etter at jeg startet, og det hadde aldri gått uten en enorm støtte fra mange rundt meg. Spesielt min far som hjalp meg i gang, alle sponsorer jeg har hatt opp gjennom årene og ikke minst Håkon Schjærin og alle de andre som ga meg sjansen i VLN. Og jeg er en stor takk skyldig til alle mine teamkamerater og Møller Bil med sin langsiktige satsing på racing, avslutter Atle Gulbrandsen, som markerte jubileet med å kjøre gokart og fortelle om karrieren sammen med gokartgruppa til NMK Kongsberg – nesten nøyaktig 25 år etter at alt startet på gokartbanen i Snertingdal en sommerdag i 1992.

Ni som är medlemmar i Svensk Racing kan se några av Atles resultat här: https://www.svenskracing.se/sok/forarinfo.php?forare=8949

Del denne saken:
  • Facebook
  • Twitter
  • Live
  • MySpace
  • Digg
  • del.icio.us
Publisert 2017/05/04 by alfisti

Skriv kommentar

« Tilbake